sobota, 3 sierpnia 2013

Ciasto na maślance

Dzisiaj troszeczkę z innej beczki :)
Chciałabym podzielić się świetnym przepisem na ciasto.
Pochodzi on ze strony Kingi Paruzel kingaparuzel.pl .
Ciasto jest świetne. Robi się szybciutko. Dzieci je uwielbiają. Oto moja wersja przepisu :


Tekst pochodzi z wyżej wymienionej strony, czerwone dopiski są moje :) Dodaję moje porady i niewielkie detale.

Składniki:
100 g jagód (mogą być mrożone)
 - pierwsze ciasto zrobiłam z truskawkami, kolejne z czerwonymi porzeczkami, jeszcze inne z krojonymi brzoskwiniami i jabłkami, a wczorajsze było ze świeżymi malinami i borówkami amerykańskimi. Wszystkie owoce super pasują
składniki mokre:
1 szklanka maślanki lub kefiru - pierwsze ciasto zrobiłam z kefirem a kolejne z maślanką i szczerze mówiąc z maślanką jest o wiele lepsze. Wskazówka dla tych którzy zrobią z kefirem- kiedy do miski wlejecie wszystkie składniki mokre i zaczniecie mieszać całość mieszaniny będzie wyglądała jakby się zważyła, to za sprawą kefiru, nei martwcie się, mieszajcie dalej aż wszytkie skladniki się połączą :)
1 łyżeczka ekstraktu waniliowego
0,5 szklanki oleju
3 jajka
składniki suche:
1 łyżeczka skórki z cytryny - zdecydowanie konieczna, dodaje ciastu obłędnego aromatu. Jedno ciasto zrobiłam bez skórki i bardzo jej brakowało
2,5 szklanki mąki pszennej
3/4 szklanki cukru - dodaję jeszcze odrobinę cukru wanilinowego
3 łyżeczki proszku do pieczenia
KRUSZONKA:
100 g masła
100 g mąki
100 g cukru
20 g sezamu
20 g migdałów w płatkach.
- robię swoją i "na oko" 

Przygotowanie:
1. Piekarnik nastawić na temperaturę 180 C z funkcją grzania góra – dół. Przygotować tortownicę o średnicy 25 cm. ja używam większej tortownicy. Pierwsze ciasto zrobiłam na 25-centymetrowej Ciasto oczywiście wyrosło, ale nie odpowiadała mi proporcja ciasto do owoców na wierzchu (lubię dużo owoców i cieńszą warstwę ciasta). Używam blachy takiej jak na duży tort (to jest chyba ok 28-30 cm)   Dno wyłożyć papierem do pieczenia, boki posmarować masłem i obsypać mąką.
2. Wszystkie składniki kruszonki wymieszać ze sobą. Odłożyć do lodówki na czas przygotowania ciasta. (sezam i migdały można pominąć).
3. W dużej misce wymieszać ze sobą wszystkie składniki suche.
4. Składniki mokre dobrze wymieszać do ich połączania.
5. Składniki mokre przelać do składników suchych szybki i dokładnie wymieszać.
6. Ciasto przelać do formy, posypać jagodami, a na samą górę kruszonkę.
7. Piec 1 godzinę. Wystudzić i obsypać cukrem pudrem. - zazwyczaj po 50 min pieczenia góra ciasta jest już ślicznie rumiana, więc przełączam piekarnik tylko na dolną grzałkę, aby spód ciasta dobrze się wypiekł i nie był blady tylko rumiany, Ciasta z owocami mają to do siebie, że są bardziej wilgotne od spodu niż np biszkopt.

Cały przepis jest idealny w proporcjach, nie trzeba kombinować, dodawać mniej czy więcej. Większość przepisów znana jest z tego, że ma za dużo cukru, za mało proszku do pieczenia etc. Tutaj jest wszytko idealnie!

A oto moje ciasto : 



Było pyszne!



1 komentarz:

  1. Ciasto wygląda mega-pysznie! Muszę koniecznie zgapić przepis od Ciebie :)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję Ci bardzo, że tutaj zajrzałaś/zajrzałeś i zostawiasz swój komentarz. To dla mnie bardzo dużo znaczy! Postaram się odwdzięczyć.

- See more at: http://pomocnicy.blogspot.com/2013/04/jak-dodac-informacje-o-ciasteczkach-do.html#sthash.WTDJ6j5q.dpuf